.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استقبال مشروط از استانداري گرانقدر
دکتر غلامعلی رنجبر
استقبال مشروط از استانداري گرانقدر

با تغيير استاندار مازندران و انتصاب يكي از با تجربه ها در امر استانداري شايد شاهد تحولي در امر مديريت استان باشيم. براي كمك به استاندار جديد كه خود زماني دست اندركار اين استان بودند ذكر نكاتي چند نمي تواند خالي از فايده باشد. مضافاً اينكه شنيده شد كه ايشان قبل از ورود به استان بر خلاف استاندار معزول از مشتريان شمال نيوز بوده و بخشي از اطلاعات و اخبار مازندران را از طريق آن دريافت مي كردند.

اين يك حسن بزرگ براي استاندار است كه اهل مطالعه بوده و به رسانه ها اهميت بدهد. سياست هاي اشتباه و نقدهايي كه بر عليه مديريت قبلي وجود داشت را بايد مورد بررسي قرار داده و تيم مديريتي قبلي را تاجاي ممكن تغيير دهد. از مشورت متخصصان دلسوز، نه خالي بند و نان به نرخ روز خور، استفاده برده و دلهاي به درد آمده از اعمال مديريت هاي طردي و دفعي ماقبل خود نسبت به اين قشر فرهيخته جلوگيري نمايد. نيك پيدا است كه نمي شود اجراي برنامه هاي خوب را به دست مديراني كه از مديريت فقط اداي آن را در مي آورند، توقع داشت.

بنابراين اولين قدم براي هر استانداري اصلاح وضعيت گذشته در زمينه مديريت استان و تغيير چهره هاي مديريتي ضعيف است به طوري كه براي حفظ دندان هاي ضعيف و كرم خورده و لق شده اصرار بر راه حل هاي عصب كشي و پركردن و ترميم موقت نشود. البته بنده به دليل حضور در عرصه مديريت بالاي استان به خوبي واقفم كه در انتخاب مدير براي دستگاههاي استان عوامل متعددي نقش بازي مي كنند و استاندار نمي تواند با همه آنها درگير شود و يا نسبت به همه نظرات بي اعتنا باشد.

اولين عامل وجود تصميم گيرندگان در وزارتخانه هاي مربوطه در مركز هستند كه با لابي هاي استاني و نيروهاي ذينفوذ در مركز و فعاليت پنهان و آشكار نمايندگان و بعضاً ائمه جمعه رو به رو هستند و اين روند باعث شده تا نتيجه انتخاب مديريت بالا در استان كمتر ايده آلهاي مديريتي را تامين كرده و يا حتي به آن نزديك شود.

عامل دوم مراكز قدرت در استان هستند كه باز هم تحت تاثير نمايندگان و بده و بستان هاي آنان براي حفظ آراء دوره هاي بعد و يا براي وفا نمودن به قول ها و وعده و عيدهاي آنان قرار دارد. اين مراكز قدرت عمدتاً به صورت سازمانهاي مردم نهاد هستند و شكل گيري آنها در نشست هاي شبانه و با محوريت رفيق مداري و همبازي هاي اقتصادي و تامين نيازمندي هاي تبليغاتي و مخارج آينده كانديدا براي ورود در انتخابات آتي استوار است.

عامل سوم دلسوزان و متخصصاني هستند كه در هر دستگاهي بر مبناي منافع مديريتي در آن دستگاه و با بيان نگراني هاي خود از اوضاع مديريت به فكر انتخابي مديري هستند كه از افكار و تخصص هاي موجود در دستگاه استفاده كرده و زير مجموعه قوي براي اداره امور را ساماندهي نمايد.
عامل چهارم برخي از دستگاههاي مواظب در استان هستند كه براي مواظبت از عدم وجود انحرافات عمده در مدير و تخلفات سياسي، اجتماعي و اقتصادي در جهت سلامت بيشتر مديريت اعمال نظر مي كنند. اين گروه چه در دوران انتخاب مدير و چه در دوران مديريت نظرات تاثير گذاري را دارند كه بر روي نظرات استاندار و مجموعه وزارت مربوطه نيز اثر مي گذارند. صداقت و حفظ امانت در تنظيم گزارشات امري فوق العاده مهم در سالم نگاه داشتن محيط مديريتي توسط اين گروه محسوب مي شود. چيزي كه بعضاً تخلفات از آن كم نبوده و باب استفاده از نيروهاي مشكوك و مرموز را براي آنها باز كرده و اين نيروها در بسياري از موارد بر نيروهاي اصيل و صديق ترجيح داده شده و دردسرهاي زيادي را براي مديريت ايجاد نمودند.

عامل پنجم قدرت هاي محلي نظير ائمهه جمعه و در راس آنها نماينده ولي فقيه در استان است كه گاه در تعامل با نمايندگان مجلس و گاهي در تقابل با آنان بر له يا عليه مديري ابراز نظر كرده و در انتخاب يكي و انعزال ديگري نظراتي ابراز مي نمايند. اين عامل به عنوان دلسوزان نظام مطرح هستند و البته تحت تاثير گزارشاتي هستند كه از منابع مورد وثوق به آنان مي رسد و در پاره اي از موارد گزارش دهندگان گرچه مورد وثوق آنان هستند ولي از صداقت لازم برخوردار نبوده و براي اعمال نظر و سليقه خود از اين ارتباط استفاده مي نمايند.

عامل ششم و اصلي نظرات تيم استانداري است كه بيشترين اثر را معاون سياسي و امنيتي از خود باقي مي گذارد. آيا استاندار جديد اين شجاعت را دارد كه يك معاون مطلوب سياسي و امنيتي منصوب نمايد كه تحت تاثير اعمال فشارها نباشد و به جاي سياست بازي، شيوه دلسوزي و تعامل با نيروها را در پيش گرفته و با صلابت و قدرت لازم نسبت به اصلاح انحرافات و نهادينه كردن صداقت ها و درستكاري ها اقدام نمايد؟

استاندار محترم بايد بداند كه غالب ضربات وارده بر استان از ضعف مجموعه استانداري و بخشي عمل كردن آنها ناشي شده است. افرادي كه از خارج از استان بر مجموعه استانداري تحميل مي شدند به دليل عدم شناخت پيچيدگي هاي استان تحت تاثير افراد سياس و مرموز قرار مي گرفتند و پس از مدتي به عنوان مهره اي در دستان آنها عمل مي كردند. انتخاب مجموعه استانداري از مهمترين گامها براي استاندار محترم مي باشد. نكات ديگر انشاءالله در مقالات بعدي گفته خواهد شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ستوده 10 آذر 1388
جناب آقاي مهندس رنجبر به واقعيتهاي پنهان جامعه سياسي مازندران اشاره نمود ه اند يقينا آقاي مهندس طاهايي داراي پختگي و تدبير بسيار بالايي ار مديريت استاني قرار دارند ولي نگاه ريزبينانه در كنار كلان نگري ايشان مي تواند بسياري از مشكلات را كه در سابق گريبان اين دو استان شمالي كشور را گرفته بود حل كند استفاده از اهل فن و صاحب نظران منطقه و رسانه هاي منطقه ايي مي تواند كمك كننده براي مديريت ارشد استان باشد ما آقاي مهندس رنجبر را انساني شايسته كه در سنگر هاي مختلف دانشگاهي و اجرايي خدمت نمود اند مي تواند در استانهاي گيلان و مازندران در كنار استاندار محترم مشاوري امين و دستگير و دستيار مطمئن براي پيشرفت استان باشند
خودم 9 بهمن 1388
مقاله اي ديگر تحت عنوان «هديه ناقابل براي استاندار قابل» نيز توسط اين قلم نگاشته شد كه خواندن آن خالي از لطف نيست.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.217 seconds.